Friday 4 October 2013

sape kata duit itu tak penting..


salam jumaat..


bila isnin nak jumpa jumaat, lambatnya..
tapi bila ahad nak jumpa isnin, kejap jek..

ape tah aku merepek ni..
motip??haha


nowadays, RM 50-00 tu dah tak punya erti apa-apa..
kalau pegi shopping complex, kejap je lepas RM 50-00 tu..
padahal setakat beli facial wash, peel fresh dengan bath foam je..
tigabenda tu jek dapat dengan RM 50-00??
sedey..


nak tunggu gaji hujung bulan, punyalah lama..
terasa macam tak berjalan-jalan jek waktu..
tapi bila harini dapat gaji..
harini jugak dah habis..
sebab apa habis??
bukan sebab shopping..
tapi sebab bayar hutang..
hukhuk..


bayar si itam..
bayar ptptn..
bayar wifi..
bagi dekat mak..


dan untuk bulan ni..
aku kena bayar penalty untuk sijil guaman aku tahun depan..
which is RM 450-00..
sebabnya ex boss aku dulu tak bayarkan sebelum tempoh yang ditetapkan
yang mana itu memang responsibility dia..
so disebabkan kebengongan dia tak bayar, aku pulak kena suffer kuarkan 450..
banyak tu..bukan sikit..
lepas untuk beli goodies bag @ kain baju nikah @ kad kawen @ etc..
uwaaaaaaa ='(
memang aku tak halalkan lah dunia akhirat kan..
tanggung la kau nanti..hukhuk..


pastu next wik nak pegi perlis pulak..duit lagi..

so, ape jek yang tinggal??
hari masih banyak lagi untuk next gaji..


kena berjimat sehabis mungkin la..
no more megi goreng mamak..masak je sendiri kat umah..
tiada lagi kfc, mcd, wendys, pizza..
no more..no more..no more..
emosi..
(padahal macamlah hari2 aku makan mcd, kfc sume tu..sebulan sekali pon payah..haha)


dunia sekarang semua duit..duit..duit..
so, jangan kata cinta itu buta..
duit tak kira..cinta lagi penting..phftt..
membohong..
kalau takde duit gane nak kawen..gane nak beranak..gane??gane??


apsal aku emo sangat ni ha??


sebab poket dah kosong kot...=p


 walaupun begitu, walaupun tak cukup dah duit..
ingatlah ada orang yang lagi susah..
yang tak tentu pendapatan..
yang tak tau bila gaji nak masuk..


oleh itu, wahai yna..
pikir orang yang lagi susah daripada kau okeh..
takat tak makan megi goreng mamak apelah sangat..
daripada tak makan langsung kan..kebulur...



ada seorang kakitangan mahkamah ni pernah cerita kat aku..
dia pegi umah satu pakcik melayu ni untuk tangkap dia bawak pegi mahkamah sebab tak bayar hutang..
tau tak berapa hutang dia??

RM 30-00 sajo..

bila officer ni sampai dekat rumah pakcik ni..
pakcik tu tengah siap-siap nak pegi meniaga apam balik..
gini la lebih kurang perbualan mereka :-


 officer : pakcik, saya kena bawak pakcik pegi mahkamah taiping..(pakcik tu duduk beruas). ada orang buat waran tangkap dekat pakcik sebab pakcik tak bayar hutang..
pakcik : yeke puan..tapi saya nak pergi berniaga ni..kalau saya tak berniaga, saya tak makan harini..isteri pakcik kena kencing manis, kaki dah kena potong..anak pakcik sekolah lagi..nanti kami nak makan apa malam karang..
officer : takpelah, kita pegi kejap je..nanti balik pakcik boleh berniaga..


so, diorg pun pergilah ke mahkamah taiping..


bila jumpa dengan majistret, officer ni ceritakan la kesusahan pakcik ni dekat majistret..
then majistret reducekan jumlah yang kena bayar..(aku tak ingat berapa) 



lepas dah setel kes..


pakcik : puan, macamana saya nak balik rumah, saya takde kenderaan..
officer : takpelah pakcik, saya bawak pakcik, saya hantar pakcik balik..
pakcik : terima kasih banyak-banyak puan..sebenarnya, orang yang minta hutang rm 30-00 tu abang saya..dia dulu paksa saya beli kereta, tapi dia yang pakai..saya kena bayar bulan-bulan..jadi bila ada satu bulan tu saya tak mampu nak bayar, dia tak puas hati..tu yang dia saman saya untuk jumlah rm 30-00..sebab dia tak puas hati dengan saya..



the end..

sebab officer tu citer sampai situ je dekat aku..


masa aku dengar tu..
aku rasa betul-betul hiba..sedey..
nak menangis pun ada..
sebak sangat-sangat..
sampai hati disebabkan hanya rm 30-00 tu je orang sanggup saman orang..
orang sanggup susahkan darah daging sendiri..


kalau aku, halalkan jela..
tak mati pun kalau hilang rm 30-00..
kau mampu, dia kais pagi makan pagi, kais petang makan petang..
kalau aku ada kat situ, 
insyaAllah, walaupun aku tak berduit..
aku akan bagi balik duit untuk pendapatan dia haritu..yang mana aku termampu nak bagi..
yang dia tak dapat meniaga apam balik sebab kena pegi mahkamah untuk satu tuntutan yang BODOH pada aku..


pada kita rm 30-00 tu apalah sangat..
tapi pada orang yang makan sehari pun tak menentu..
rm 30-00 tu banyak gunanya..banyak jasanya..
tapi kita hanya pandang rm 30-00 tu sebelah mata..
kalau pakcik tu mampu nak bayar..dah lama dia bayar..
tapi tula, dah makan sehari pun tak tau..ni nak kena bayar pada tuntutan yang memang ridiculous..

walaupun aku bekerja dengan mahkamah..
tapi ni baru first time aku dengar kisah yang begini..
ada jugak orang yang terlalu busuk hati macamni..


dan sekali lagi..
dunia dan duit tak dapat dipisahkan..
bagi sesetengah manusia..
duit itu adalah TUHAN mereka..



jadi sebagai kesimpulan..


pikir-pikirkan lah dan selamat beramal..


nothing much to advice..



p/s : ini kisah benar..tapi aku tak tahu sapa pakcik tu, sapa majistretnya dan sapa orang yang KEJAM sangat tu..

aku doakan semoga pakcik tu dimurahkan rezeki selalu..
dan kepada si kejam, moga dibukakan pintu hatinya untuk berubah..


AMIN..



till then..


x0x0..

No comments:

Post a Comment