Friday 7 June 2013

E Day Review

seperti yang dijanjikan..


masalahnye, ade ke orang ternanti2kan entry kau..
haha, tak kisahlah ade orang bace or tak..
kalo ade, alhamdulillah..
kalo takde, wat simpanan sendiri untuk hari tua la..
coz blog ni pon macam diary gak kan..
tapi diary yang maju ke depan..



oklah, disebabkan my review untuk e day ni taklah berapa gempak pun..
jadi sumenye akan dicombinekan dalam entry ni sajolah..
majlis iolls tak glemer macam majlis2 uolls..
tapi Alhamdulillah, selamat jugak jadi tunangan orang akhirnya..
doakan kami bahagia sampai ke Syurga..
Amin..



1. Dress


kain dress ni aku beli dekat Jakel Shah Alam..
kebetulan adik aku masih lagi study dekat Uitm Shah Alam..(iolls pon same jugak dulu..=))
so, mase nak hantar dia balik after semester break tu, trus terjahlah Jakel..
tak silapnya aku beli kain ni bulan 3 kot..
design dress, aku terpikat sangat2 dengan design rita rudaini pakai untuk cover majalah Nona..tak silap aku cosry designer baju tu..tak mampulah iolls nak beli dekat cosry kan..huhu
tgk dari jaoh da cantik bangat, aku trus beli majalah tu semata-mata nak jadikan baju cover tu sebagai baju e day aku..
aku suke design plus warna tekstil die skali..
so, mase kat Jakel tu, aku tunjuk je gambar tu dekat staf Jakel tu,
twoz tak sampai 10 min die bawak sume kain2 tu kat aku..
aku pon try2 jek kat badan, tgk kaler mathcing ke dak dengan aku..
then trus potong kaen n bayar..
rasenye sume proses untuk beli kaen tu tak sampai 30 min pon..
hebat kan???=p
aku tak tanye pon kat die brape semeter, maen rembat jek kan..
nasib die tak amik kaen yang semeter beribu2..
kalo tak mampus la aku nak membayarnye kan..
total damage untuk kaen sahaja around rm 5++..termasuk kaen baju melayu untuk pihak laki, die bagi free..=)


tapi bile da beli kaen, sape pulak nak menjahitnye kan..
tailor yang selalu jahit baju kurung aku tu pulak dok menjaga cucu..
tang2 ni lah anaknye tige2 nak beranak sekali..
jenohla die nak menjaga..n die pon tak berani nak amik kaen aku..
sebab katenye takot tak sempat buat..
kalo sempat buat pon takot jadi lain dari yang aku nak..
so, mase beli kaen tu, staf jakel trus tanye aku ade tailor ke dak..
aku cakap takde, then die rekemen sorang tailor ni..yang kebetulan anak salah sorang staf kat situ..
so aku pon tanpa rasa ragu2, twoz jek stuju kan..
dalam hati dok pikir la, bleh ke die jahit ape sume sebab tak tengok hasil keje lagi..
tapi kalo org jakel sendiri yang rekemen takkan nak jahit twok2 kan..jatuhla reputasi..
sebab kalo nak anta kat ipoh pon, aku tak tahu tailor mane2..huhu



and petang tu, tailor tu datang ke hotel aku dengan husband die untuk amik ukuran badan ape sume..
aku cakap gini, nak ubah itu, nak tambah ini..
banyak kali aku confirmkan dengan die..
and aku sendiri nampak die tulis dalam buku tu..
ok takpe, dalam hati berdoa jela agar baju impian aku tu menjadi kenyataan kan..
lepas bayar deposit rm2++, awal bulan 5 t dah boleh fitting baju..
okeh..beresss...


daripada bulan 2 sampai bulan 5 tu, hati aku sgt tak tenang..
takot baju aku tak seperti yang diimpikan..
bila aku call kate confirm nak amek bln 5 ni, die kate baju dah siap sume dah..
ok..hati lege sket kat situ..
jadi, tiap2 malam sebelum tido, aku tengokla gambar rita rudaini tu kan..
imagine diri sindri macam rita rudaini..cantik jek..
padahal aku ni dengan rita, rita 10x lagi cantik kot..hukhuk..



awal bulan 5, aku pegila shah alam, nak g amek baju kan..
pabila sampai kat butik akak tu,
then pabila die tunjukkan baju aku..
hati aku ni da jatuh ke lantai tau..
aku rase riak muke aku pon dah berubah tyme tu..
tak tahula die perasan ke tak..
mak and adik2 aku pon da tengok pelik semacam jek kan..


xpela, kite try fitting dulu, manela tau tibe2 leh cantik pulak kan..
then, bila try fitting, lagi skali hati aku jatuh..
apasal baju aku macam baju org maen ragbi ni..
u know what i mean..
bahagian atas besar okeh, especially tang bahu tuh..aduh, luruh jantung..
keciwe tahap gaban..
kalau kaen 20-30 inggit aku tak kesahlah..
pada aku, mahal da la aku beli 5++ tu, even pada korang tak mahal..
sebab aku tak kaye macam korang..emo lagi..huhu
nasib aku tak tempah tudung or veil skali dengan die..
kalo tak, mau nanges2 aku kat situ..
disebabkan dah kecewe tahap ape, cepat2 aku bayar n balik hotel..
kos baju tu around rm3++..
total damage untuk baju yang hancuss hampir rm1k..
1k tau..not rm1..huhu
kecewa..kecewa..


sampai kat otel, mak aku cakap, takpela, t mane yang bleh mak btulkan, die btulkan..
mood aku da lari..
tak tgk da baju tu..
sampai umah pon twoz aku masuk dalam almari..
takde nafsu da weh nak pakai..
aku memang jenis gtu..
kalo aku tak suke, aku akan wat dunno jek..
da la aku mintak die wat reben kat belakang die tak wat..
aku suruh kolar baju tu wat cara lain, lain die wat..
ei, memang aku tak rekemenkan kat sape2 la tailor tu..


lihat sajelah gambar-gambar kat bawah ni ye..
iolls tak de semangat jek bile citer balik pasal baju nih..
kalo aku tahu dulu, baik beli siap jek..
dari nak tempah dengan org kite tak kenal..
last2 aku sindri yang merana..huhu..


opss lupe pulak..tudung tu aku wat sindri jek..
beli kaen chiffon kan jakel..about 1.5m
pastu potong bentuk halfmoon..
anta kelim tepi..then jahit jela manik and pearl keliling..
lace lebih baju tu aku taruk kat bahagian atas..
siapppp...=)


...pengajaran untuk baju kawen t plak...



ni la baju impian yang aku nak..cantik kan..terkesima..huhu





ni kaen aku yang beli dekat jakel tu..




ni kaen untuk encik tunang..





ni baju fresh2 baru amik dari tailor..buruks..=(





selepas diperbaiki sedikit oleh mak..tapi aku tak suke tang bahagian lengan tu..nampak serebeh..sedey..





2. Hantaran


untuk hantaran aku nak sesimple yang mungkin..
sebab kalo tyme tunang wat gempak2..
nanti mase kawen org akan expect lagi gempak..
padahal poket aku tak gempak..huhu..


dua2 belah pihak decide untuk hantaran tunang bagi makanan sajo..
tyme kawen t barulah nak bagi baju, kasut ape sume..
so, pihak aku buat 13 dulang..
pihak encik tunang 12 dulang tak silap aku..
lupe sudah..walaupun baru 2 mggu saje berlalu..
proses nak wat hantaran ni pon sebulan sebe,lum majlis baru aku g cari2 barang deco ape sume..
tu pon mggu ni pegi survey kedai ni, next wik survey kedai sane pulak..
bila dah abeh sume kedai di survey, then baru beli..
most barang2 deco aku beli dekat sincraft..
orang ipoh tau la kot..1 dekat depan Mcd dekat UTC sane, then 1 lagi cawangan dekat 
station 18..
bagi aku, walaupun sincraft ni, ade setengah barang bit pricey, tapi senang..
coz kebanyakan barang die ade..
macam orang2 ipoh cakap beli barang dekat jalan kuala kangsar murah..
tapi bila aku pergi survey, mahal lagi dari sincraft..so tak jadi beli situ..
tak taula kalo beli borong murah ke kan..
lagi 1 kedai aku pegi dekat pengkalan emas..
kedai ni die bagi diskaun..
kalo kat sincraft harge fix..tapi layanan staf die pon ok..rajin..i loike..
so, tepuk dada tanya selera..


mule2 ingat nak taruk bunge hydrangea bagai..
tapi bile tgk kos untuk bunge lagi mahal..
tolak tepi..mak rela hati nak diy bunge reben je kan..
lagi jimat..
thanks mak sebab berjaga sampai lewat malam buat bunge reben tu..
iolls punye tangan tak berseni..
tak pandai nak diy2 macam B2B laen..jeles tgk kdg2 B2B wat cantik2..
tapi iolls wat macam haremm..huhu..


jom layan gambar yang tak seberapa ni..
pon last last minute baru amik gambar..
gambar semasa dalam proses pembuatan ngak ada..


saya bukanlah seorang blogger yang rajin untuk snap gambar..
even bukan gambar diri sindri..huhu




antaran from her to him..
antaran encik tunang rasenyer ader amek gambar..
tapi tak ingat letak kat mane..hehe





3. Mini Dais


Untuk mini dais ni pon aku buat jek sendiri..
beli kertas warne warni buat kipas gitu..then beli kertas doily taruk atas paper kaler2 tu..siap..
nasib balakang opis aku ni kedai borong untuk wat kek..(bake with yen)
so jalan kaki jela beli kertas doily tu kan waktu lunch..


kain backdrop tu plak beli jek dekat kamdar..
murah jek..semeter rm 2.80 tak silap..
tapi tak ingat aku amik brape meter sebab umah aku walaupun 2 tingkat, tapi bahagian bawah tu rendah sket..so jimat lagi lah kan..
nak bagi timbul sket kaler backdrop tu, bahagian belakang aku taruk kain warne putih..
semeter rm 4.00 tak silap..
takyah beli mahal2..membazir jek..at least lepas tu kenkorang ade nak wat samting dengan kaen2 tu kan..


untuk menaikkan seri mini dais tu..cewah
aku beli la lantern kaler merah, baby pink and hijau..
tu pon jenoh cari kat ipoh ni sebab kebanyakkan kaler yang aku nak takde..
kedai ni beli 1 kaler, kedai nun beli satu kaler..
and aku rase a bit pricey la lantern tu..
tapi tak se pricey beli bunge2 and vase..
takpe, pasni untuk wedding aku da ade idea nak watpe dengan lantern tu..
so tak membazirla kan..hehe


kerusi merah putih tu memang da ade kat umah, so kite gunekan jela ape yang ader kan..
jangan membazir..amalan syaiton nirojim...


mule2 cadang nak wat dalam bilik jek..
tapi nanti lagi banyak mende nak kena kemas..
pastu susah pulak orang nak tgk..
so wat jela kat ruang tamu kan..



ni jela pics yang ader..huhu..



with my little bro..takla little sangat..lagi besau daripada kakaknye..hehe




with future MIL..=)



with encik tunang, future MIL and future maklong..hehe





4. Make Up


buat pengetahuan sume..
aku ni memang jenis tak bermakeup..
bukan ape, sebab aku malas nak siap lame2 depan cermin..
barang makeup pon aku takde..
kalo g mane2 pon juz pakai pelembab, tepek bedak johnson, then baru tepek bedak compact..
siap..
kalo aku terlebey rajen, baru aku pakai eyeshadow..
takat gtu jela..


so mase majlis aritu, mule2 aku nak hire mua..
tapi macam mahal jek kan..rm 150..
aku rase tak berbaloi aku nak kuarkan duet banyak tu untuk makeup..
padahal pastu aku bukan ade nak wat photoshoot bagai..
so, sebagai langkah penjimatan yang terhebat,
seminggu sebelum majlis aku terjah guardian beli eyeshadow ngan blusher..
lipstik aku pinjam jela sape2 punya..
and waktu majlis, aku mintak tolong maksu aku makeup2kan..
jadikla kan, asal nampak tak pucat macam selalu..
kawen t baru hire mua..
bulan ni banyak nak kuarkan duet..
nak bayar insuran si itam lagi..
so jangan membazir..itu aku pesan kat pale otak ni walaupun kadang2 die tak mendengar kate..huhu..








so, aku rase tu jelah kan yang nak dicover..
gambar pon banyak da aku taruk tu..hehe




walau apepun, yang penting sekarang..selangkah kaki lagi untuk menjadi milik orang..
so, marilah kite perbanyakkan ilmu pengetahuan pasal alam rumahtangga okeh..
kawen bukan sebab nak duduk berkepit berdue dengan laki jek..
banyak menda laen nak diconsider n kongsi bersama..




x0x0



No comments:

Post a Comment